dialoger från serien ¨Hedebyborna¨~

- Sveriges lejon finns bara i uppstoppad form på något museum. Så vi ska göra precis som den lilla åkersorken. En svensk tiger. Precis som den kungliga svenska åkersorken. Och när det stormar och blåser kallt ute i världen, då kryper den lilla sorken under jorden och går i vinteride. Mycket mer än så lär vi väl inte kunna göra.
 

Mon cousin möter grevinnan Louise Urse:
Mon cousin: - Och du är som vanligt strålande som en septemberdag: lågtryck, växlande skurar. Är du en smula echauffé? Kanhända. Ja, fy fan, värmen kom tidigt i år och sherryn är på upphällningen, ser jag. Jerusalems förstörelse! Jämmer, elände och sju svåra år! Men här ska du se, här har jag påfyllning!
Baron: - Carl Sebastian! Snälla Kalle, jag tror inte det där är så lämpligt just nu!
Mon cousin: - Jo, det är alltid lämpligt att berusa sig. För att inte känna tidens förfärliga ok som krossar våra skuldror och trycker oss till jorden måste vi berusa oss - oavlåtligt! Vi måste berusa oss! Det är nödvändigt!

- Vad är det för satans snack? Förneka Gud, bespotta konungen men talar du illa om sill och brännvin blir jag förbannad

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0